GESIT, KAMPANYE SOSIAL SIAGA TSUNAMI UNTUK MASYARAKAT PESISIR

Karima Nurrahmi Yulia, Naomi Haswanto

Abstract


Abstrak

Masyarakat Indonesia belum memiliki kesiapan dalam menghadapi bencana alam, padahal Indonesia adalah negara yang  rawan bencana, salah satunya adalah tsunami. Untuk membangun kesiap-siagaan maka perlu dilakukan sosialisasi lewat kampanye sosial dengan tone dan manner yang vernakular (merakyat) agar pesan dapat lebih diterima oleh masyarakat pesisir dengan kelas ekonomi menengah ke bawah dan pendidikan yang rendah. Kampanye dengan bahasa dan media yang dekat dengan kehidupan sehari-hari ini diharapkan dapat mengantarkan pesan mitigasi tsunami yang serius dan menakutkan menjadi lebih sederhana, menarik, dan mudah diingat.

 

Kata Kunci: informational design , kampanye sosial, mitigasi, tsunami


Abstract

Indonesia is a tsunami-prone country, lies between three continent plates make it a necessity for Indonesia coastal citizens to be fully prepared to face the unforeseen disaster. After some research, writer found out that the coastal citizens are unaware of tsunami threat, this may occur because some socialization conducted by the government are  unsuccessful to deliver tsunami mitigation messages to the citizens. To build  preparedness, social campaign with vernacular/folksy tone and manner is needed so that the messages and information can be fully grasped by the coastal citizens without any reluctance. Target audiences will be coastal citizens of middle-low economy class, therefore, the information will be delivered with the use of local and  folksy language through media that is convenient with their daily lives


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.